Şimdiye kadar izlenen öğrenim ve eğitim yöntemlerinin, ulusun gerileme sürecinde en önemli etkenlerden biri olduğu kanısındayım. Onun için ulusal eğitim programından söz ederken, eski dönemlerin boş inançlarından, doğuşta olan niteliklerimize aykırı düşen yabancı düşüncelerden, Doğu ’dan, Batı’dan gelebilecek bütün etkilerden tamamıyla uzak, ulusal karakter ve tarihimize uygun bir kültür demek istiyorum. Çünkü, ulusumuzun üstün zekasının bütünüyle gelişmesi ancak böyle bir kültürle sağlanabilir. Gelişigüzel bir yabancı kültürü kabullenmek, şimdiye kadar izlenmiş olan yabancı kültürlerin yıkıcı sonuçlarını yineleyebilir. Kültür ekildiği yerin niteliği ile orantılıdır. Bu yerde ulusun karekteridir.
Çocuklarımız ve gençlerimiz yetiştirilirken varlıkları ile, hakları ile birlikleri ile çatışan bütün yabancı öğelerle savaşmaları gerekliliği ve ulusal düşünceleri bütün coşkuları ile her türlü zıt düşünmeye karşı şiddetle ve özveriyle savunmak zorunluluğu benimsetilmelidir. Yeni kuşağın bütün ruhsal güçlerine bu niteliklerin ve yeteneğinin aşılanması büyük önem taşır. Ulusların bitip tükenmeyen korkunç bir savaş halinde beliren yaşam felsefesi, bağımsız ve mutlu kalmak isteyen her ulusun bu niteliklerini benimsemesini bütün şiddetiyle zorunlu kılmaktadır.
(Nutuk: 3 Ekim 1927)
Ayrıntılarını bütünüyle uzmanlara bırakmak istediğim bu sorun hakkındaki genel düşüncelerimi tamamlamak için yeni kuşakların donatılması için gereken manevi nitelikler arasında güçlü bir erdem sevgisi ve güçlü bir düzen ve disiplin anlayışından da söz etmek zorunluluğunu duyuyorum.
(Temmuz 1921; S.D.II.)
Eğitim,eğitim ileleri erek ve niteliğ kadar önmlidir.Bu konuda tutulan yön yanlışsa,koskoca bir ulus güvenip inandığı kitapları.kutsal kitapları tnık göstererek yol gösterici oldklarını ileri sürenlerin sözlerin inanıp yürürlerse ve bu yürüyüş yönü kendisini yok olmaya sürüklerse ,uç, bu yoldan gitmiş olan temiz,iyi huylu,özverili,öndelerine güvenen zavallı halktan ziyad o önerlerin dğilmidir.
( Eylul 1924.S.D.!!)
Eğitimdir ki,bir ulusu ya özgür,bağımsız,şanlı ve yüce bir toplum halind yaşatır,ya da onu esirliğe,yoksulluğa sürükler.
Baylar,ulusal eğitimin ne demek olduğunu karamkta artık hiç bir karanlık yön kalmamalıdır.Bir kereulusal eğitim ilke olarak alndıktan sonra onuo,dilini,yötemini,araçlarınıda ulusal hale getirmenin orunluluğu tartışma götürmez.Ulusal eğitimle geliştirilmek ve olgunlaştırılma istenen genç kaaları bir yandan da paslandırıcı,uyuşturucu,düşsel fazlaıklarla doldurmaktan özenle kaçınmak gerekir.
(Eylul 1924.S.D.!!)
Baylar,yetişecek çocuklarımıza ve gençlerimize,görecekleri öğrenimin sınırı ne olursa olsun,en önce,her şeyden önce,Türkiye’nn bağımsızlığna,kendi benliğine ve ulusal eleneklerine düşman bütün öğelerle savaşmak gereği öğretilmelidir.Bunun için,dünyanın uluslararası durumuna göre,böyle bir savaşın gerektirdiği öğeleriyle donatılmış olmayan bireylere ve bu bireylerden oluşmuş toplumlara yaşam v bağımsızlık hakkı yoktur.
(Mart 1922.S.D.!)
Gözlerimizi kapayıp dünyadan soyutlanmış olarak yaşadığımızı düşünemeyiz.Ülkemizi bir çember içine alıp dünyaya ilgi duymadan yaşaymayız.Tersine ,iler ve uygar bir ulus olarak uygarlık alanı içinde yaşayacağız,bu da anca bilimle,teknikle olur.Bilim veteknik nerdeyse oradan alacağız ve ulusun her bireyinin kafasına koyacağız.Bilim ve teknik edinmek hiç bir sınırlama v koşula bağlı değildir.
(Ekim 1922,M.E.S.D.!)
Eğitim ve öğretimde uygulanacak yöntem,bilgiyi insan için fazla bir süs,bir zorbalık aracı yahut uygar bir zevk olmaktan ziyade maddi yaşamda başarılı olmayı salayan işe yarar ve kullanılabilir bir arç haline getirmektir.
(Mart 1923.M.E.S.D.!)
Erkek ve kız çocularımzın aynı yolda bütün öğretim derecelerindeki öğretim ve eğtimlernin uygulamalı olarak yürütülmesi önemlidir.Ülke çocukları her öğrenim derecesinde ekonomik yaşamda yapıcı,etkili ve başarılı olacak biçimde donatılmaıdır.Ulusal ahlakımız uygar ilkeler ve düşüncelerle beslenip güçlendirilmelidir.Bu çok önemlidir,özellikle dikkatinizi çekerim.Korkutma temelin dayanan ahlak bir erdem olmadıktan başka güvenilebilir değildir.
(Ağustos 1924,M.E.S.D.!)
Gelecek için hazırlanan yurt çocuklarına hiçbir zorluk karşısında baş eğmeyerek sabırla,dirençle çalışmalarını veöğrenim gören çocuklrarın ana ve babalarına da yavrularının öğrenimlerini bitirmeleri için her türlü özveriyi göstermekten çekinmemelerini öğütlerim.
(Temmuz 192,M.E.S.D.!)
Dünyada her şey için,uygarlk için,yaşam için, başarı için en doğru yol gösterici bilimdir,tekniktir.Bilim ve teknik dışında bir yol gösteici aramak aymazlıktır,cahilliktir,sapkınlıktır.Yalnız bilim v e tekniğin yaşadığımız her dakikadaki aşamaların evrimini kavramak ve ilerlemelerinizamanla izlemek gerekir.Bin,ikibin,binerce yıl önce bilim ve tekniğin koyduğu kuralları şu kadar bin yıl sonra bugün olduğu gibi uygulamaya kalkışmak,kuşkusuz bilim ve teknik alanına girmiş olmak değildir.
(Eylul 1924.S.D.!!)
Okulun sağlıyacağı bilim ve tknikle Türk ulusu,Türk sanatı,Türk ekonomisi,Türk şiir ve edebiyatı bütün güzellikleriyle belirip gelişcektr.
(Ekim 1922.S.D.!!)
Ulusları kurtaran yalnız ve ancak öğretmenlerdir.Öğretenen,eğiiciden yoksun bir ulus daha ulus adını alma yeteneğini elde etemiştir.Ona sıradan bir yğın denir,ulus denemez.Bir yığnın ulus olabilmesi içn,
Ne olursa olsun,eğiticilere öğretmenlere ihtiyacı vardır.Bir toplumu gerçek ulus yapan onlardır.
Kaynak
Enver Ziya KARAL-Atatürk’ten Düşünceler
27 Eylül 2008 Cumartesi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder